رفع مشکلات کمر و گردن به دلیل عدم رعایت اصول ارگونومی

گردن - رفع مشکلات کمر و گردن به دلیل عدم رعایت اصول ارگونومی

بسیاری از ما زمانی که مشغول انجام کارهای روزانه هستیم اصلا متوجه حالت ایستادن و نشستن مان نیستیم. فرقی هم نمی کند، کارمان در خانه باشد یا بیرون از خانه. خانم های خانه دار، کارگران ساختمانی، مهندسین، معمار ها و هر شغل دیگری که فکرش را کنید، باید نسبت به طرز ایستادن، نشستن و کار کردن خود آگاه باشند. اما وقتی در محیط های کاری قرار می گیریم، این موضوع از اهمیت بیشتری هم برخوردار می شود، زیرا سر کار برای ساعت های طولانی یک سری کار تکراری و روتین را انجام می دهیم و بدن مان را در وضعیت ثابتی نگه می داریم. بد نیست بدانید که این کار تا چه حد به سلامت مان ضرر می رساند! به همین دلیل آنچه این روز ها باب شده است، رعایت اصول ارگونومی است. اما ارگونومی چیست و چه مزایایی دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

ارگونومی و لزوم رعایت آن

ارگونومی یعنی تلفیق کار و شرایط کار به گونه ای که با نیاز های انسانی در تطابق باشد. اگر اصول ارگونومی را رعایت کنید، می توانید تا حد زیادی خود را از آسیب های شغلی در امان نگه دارید و البته از هزینه هایی که باید در آینده برای درمان خود پرداخت کنید هم رها می شوید. پس در واقع شما با ارگونومی می توانید بهره وری خود را در محیط کار بیشتر کنید و به تبع آن کیفیت کارتان را افزایش دهید. اما همین ابتدای کار بگوییم که گمان نکنید ارگونومی مخصوص محیط کار است. در هر جا و هر مکانی باید این اصول را رعایت کنید.

هدف اصلی ارگونومی رسیدن به ایمنی و بهداشت در محیط کار است. تا در نهایت بتوان از طریق این دو اصل به تولید و بهره وری بیشتر دست پیدا کرد. در نتیجه شما با ارگونومی، محیط اطراف خود را به گونه ای طراحی می کنید که مطابق با محدودیت ها و نیاز های تان باشد. حالا فرقی نمی کند محیط شما اتاق کارتان باشد یا روی مبل داخل اتاق نشیمن تان. به هر حال باید با رعایت این اصول، فضا را به نفع خود تغییر دهید تا کمترین آسیب را ببینید. ارگونومی مناسب می تواند مزایای زیر را برای ما به همراه داشته باشد:

  • افزایش توان بهره وری
  • کاهش هزینه ها
  • بالا بردن کیفیت کار
  • ترویج فرهنگ ایمنی کار
  • بالا بردن دقت و تمرکز کارمندان
  • و سلامتی به طور کلی

اما بد نیست بدانید ارگونومی تا چه حد می تواند حتی روی کیفیت کار شما تاثیر گذارد، در این صورت شاید دیگر آن را بی اهمیت ندانید. برای مثال اگر شما کارمند هستید، باید نحوه استفاده صحیح از کامپیوتر، میز و صندلی تان را بدانید و با رعایت اصول ارگونومی کار کردن را برای خودتان ساده تر کنید. درواقع زمانی که بتوانید یک ارتباط روشن و واضح میان خود و ابزار های اطراف تان برقرار کنید، دقت تان و در نتیجه بهره وری تان هم بیشتر می شود.

اما متاسفانه بسیاری از ما حواسمان به این موضوع مهم نیست. اگر شما خانم خانه دار هستید و یا اگر کارمندید و صبح تا عصر پشت میز کار می کنید، حتما متوجه شده اید که گاهی اوقات دچار خستگی مضاعفی می شوید و یا حس درد و سنگینی خاصی در برخی از نقاط بدن تان می کنید. شاید به این دلیل باشد که محیط اطراف تان و یا ابزار هایی که با آن ها کار می کنید، مطابق با نیاز شما نیست. برای مثال یک کارمند باید برای انجام امور روزانه خود تمامی ابزار های مورد نیازش دم دستش باشد تا مجبور نشود برای تهیه آن ها خود را در وضعیت نا مطلوبی قرار دهد، مثلا بیش از اندازه دست خود را دراز کند و یا مدام دولا شود.

این کار ها به مرور زمان، باعث می شوند در همان ناحیه دچار درد و آسیب شویم. علم استفاده از ابزار های محیط کار، همان علم ارگونومی است. لزومی هم ندارد که این ابزار خیلی پیچیده و عجیب باشد. همان صندلی که رویش می نشینید هم باید مطابق با نیاز ها و البته محدودیت های شما باشد. بیایید با هم بررسی کنیم در زمان نشستن چه پشت میز و چه در شرایط معمولی، چه اصول ارگونومی را باید رعایت کنیم.

34 - رفع مشکلات کمر و گردن به دلیل عدم رعایت اصول ارگونومی

نشستن طبق اصول ارگونومی چگونه است؟

توصیه می کنم ادامه این مطلب را افرادی بخوانند که بنا به دلایلی زیاد می نشینند.

توصیه می کنم ادامه این مطلب را افرادی بخوانند که بنا به دلایلی زیاد می نشینند. درصورتی که ساعت های طولانی روی صندلی های نامناسب بنشینید، آسیب های جدی به بدن تان وارد می شود که در دراز مدت می تواند هزینه ها و رنج بیشتری برای تان همراه داشته باشد. بنابراین بهترین کار این است که قبل از این اتفاق ها، به فکر انتخاب صندلی مناسب باشید. به کمک صندلی هایی که طبق اصول ارگونومی طراحی شده اند ستون فقرات و مهره های گردن، مچ دست و پاهای تان را می توانید حمایت کنید.

صندلی های ارگونوی انواع مختلفی در بازار دارند، اما بسیاری از کارمندان از آنجایی که حق انتخاب صندلی ندارند و مجبورند روی صندلی که کارفرما برای شان فراهم کرده است، بنشینند، باید یک فکر دیگری کنند. راهکار آن استفاده از محصولات طبی و راحتی می باشد. برای مثال بالش طبی راحتی لایف پیلو یکی از آن انتخاب هایی است که می تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند. اما قبل از اینکه این محصول کاربردی را به شما معرفی کنیم، اجازه دهید یک سری اصول مهم برای نشستن پشت میز و روی صندلی را عنوان کنیم…

فاکتور هایی که باید در صندلی خود به آن ها توجه کنید

برای اینکه بتوانید برای مدت طولانی تری روی صندلی بنشینید و در عین حال احساس خستگی و درد نکنید، باید به فاکتور های زیر توجه داشته باشید:

  • ارتفاع صندلی: ارتفاع صندلی که انتخاب می کنید، باید قابل تنظیم باشد. یکی از بدترین حالت ها در زمان نشستن این است که ارتفاع صندلی یا آنقدر بلند باشد که پاهای شما آویزان باشد و یا آنقدر کوتاه که دستتان روی میز، زاویه ای کمتر از نود درجه داشته باشد. بنابراین باید بتوانید ارتفاع صندلی تان را متناسب با قد خود تنظیم کنید. اگر این امکان در صندلی شما وجود ندارد، بالش طبی راحتی لایف پیلو برای صندلی هایی که کوتاه هستند مناسب است و می توانید آن را زیر پای خود بگذارید و ضمن اینکه کمی بالا تر می آیید، از خواب رفتن پاها در زمان کار هم خودداری کنید.
  • تکیه گاه صندلی: زاویه ای که تکیه گاه پشت شما ایجاد می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تکیه گاه یک صندلی خوب و مناسب نباید به گونه ای باشد که شما را در وضعیت نود درجه قرار دهد، یک شیب ملایم در تکیه گاه برای راحتی بیشتر ضروری است. با این وجود داشتن بالشتک های کوچک در ناحیه گودی کمر هم یکی دیگر از ویژگی هایی است که صندلی شما باید داشته باشد، اما اگر باز هم صندلی شما این ویژگی را ندارد، به راحتی می توانید با لایف پیلو خلا آن را جبران کنید. به دو صورت مختلف می توانید بالش لایف پیلو را پشت کمر خود قرار دهید. از آنجایی که لایف پیلو به شیوه ای کاملا چند منظوره طراحی شده است، کاربردهای متنوعی دارد.

بنابراین اگر قسمت مربعی شکل آن را در قسمت گودی کمر خود قرار دهید، می توانید به راحتی این گودی را پر کنید و برای نشستن های طولانی مدت، فشار را از روی ستون فقرات خود کم کنید. علاوه بر این اگر قسمت مربعی شکل بالش را در پشت کتف خود قرار دهید، می توانید مانع از غوز کردن شوید و یا اگر مستعد آن هستید، از ایجاد غوز در کمر خود پیشگیری کنید. فراموش نکنید که صندلی های حرفه ای و مناسب باید یک قفلی هم داشته باشند تا از عقب رفتن بیش از حد پشتی صندلی جلوگیری کنند و زاویه مناسب شما را ثابت نگه دارند.

AH5 4357 min 683x1024 - رفع مشکلات کمر و گردن به دلیل عدم رعایت اصول ارگونومی

بالش طبی راحتی لایف پیلو چه کمکی در درست نشستن به شما می کند؟

لایف پیلو در زمان نشستن هم می تواند همراه بسیار خوبی برای شما باشد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، لایف پیلو کاربردهای متنوعی دارد، به گونه ای که به جرات می توانیم بگوییم بعد از خرید این بالش و آشنایی با انواع کاربرد های آن، دیگر به این راحتی ها آن را از خودتان جدا نمی کنید. از لایف پیلو می توانید در خانه، محل کار، در زمان استراحت، موقع خواب و حتی در سفر و  پشت فرمان استفاده کنید. این بالش از آنجایی که یک طراحی ویژه و منحصر به فرد دارد، فراتر از یک بالش گردنی است و به همین دلیل در موقعیت های مختلف می تواند به کارتان آید.

لایف پیلو علاوه بر داشتن یک حالت گردنی، یک قسمت مربعی شکل دارد که می توان از آن برای زیر سر گذاشتن و خوابیدن و یا پر کردن گودی کمر استفاده کرد. این طراحی که ابتکار دکتر سید محمد یوسفی، متخصص کایروپراکتیک بوده است، بعد از آزمایش ها و تحقیقات زیادی به تولید انبوه رسید  و با استقبال بی نظیر کاربران مواجه شد. از این بالش می توانید در زمان استراحت و خصوصا زمانی که در حال چک کردن گوشی تلفن همراه تان هستید استفاده کنید و از آن به عنوان یک حائل برای گردن و مهره های گردن تان استفاده کنید.

اما این تنها مزیت لایف پیلو نیست. از بالش لایف پیلو می توانید در زمان خواب هم استفاده کنید و نه تنها با قرار دادن آن زیر سرتان، یک خواب راحت برای خود به ارمغان آورید، بلکه با قرار دادن لایف پیلو بین دو پای خود، در حالی که به پهلو خوابیده اید هم ستون فقرات تان را در یک راستا نگهدارید و مانع از وارد شدن هرگونه آسیبی به این نقطع حساس بدن خود شوید.

اما لایف پیلو در زمان نشستن هم می تواند همراه بسیار خوبی برای شما باشد. خصوصا کارمندانی که عادت دارند ساعت های طولانی پشت میز بنشینند و به صحفه مانیتور شان خیره شوند، با قرار دادن این بالش دور گردن خود می توانند فشار وارد شده به مهره های گردن را تا حدود زیادی کاهش دهند و یا به کمک آن گودی پشت کمرشان را پر کنند و احساس راحتی بیشتری را تجربه کنند.

یادتان باشد زمانی که درحال استفاده از گوشی تلفن همراه تان هستید و سرتان را به سمت پایین خم کرده اید، وزنی معادل وزن یک کودک هشت ساله را به گردن خود وارد می کنید و این در دراز مدت می تواند مشکلات بسیار بدی برای شما ایجاد کند که آرتروز گردن یکی از آن ها است. پس بهتر است با خرید بالش لایف پیلو راحتی را در محیط کار برای خودتان به ارمغان آورید و به کمک آن اصول ارگونومی را بیشتر رعایت کنید و خودتان را از آسیب های بد نشستن رها کنید.

درواقع کمکی که بالش طبی راحتی لایف پیلو به شما می کند، این است که وضعیت بدن شما را در حالت استاندارد نگه می دارد و حتی اگر خودتان هم حواستان نباشد، مانع از آسیب دیدن ستون فقرات، گردن، کمر و شانه های تان می شود. با لایف پیلو شما فشار وارد شده روی این نواحی را به طور چشم گیری کاهش می دهید و در نتیجه در طول روز کمتر خسته می شوید و سالم تر خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در تماس

تیم ما تمام تلاش خود را می کند که تمامی سوالات را ظرف 24 ساعت دهد